Емоційний інтелект: Ваш ключ до успіху

Донедавна емоції вважались чимось неприпустимим у світі раціональних і успішних людей, забороненим проявом слабкості. Але як би ми їх приховували, наші емоції насправді нікуди не зникають. Тому сучасне ставлення до емоцій кардинально змінилося – психологи радять не пригнічувати емоції, а вивчати їх, спрямовувати у потрібному напрямку і використовувати у власних цілях. Адже саме емоції допомагають нам адаптуватися до зовнішніх умов та обставин і розуміти один одного, гармонійно співіснувати і продуктивно взаємодіяти з іншими членами суспільства.

Тривалий час ознакою розумових здібностей і, відповідно, одним з факторів успішності вважався рівень IQ. Але пізніші дослідження показали, що коефіцієнт інтелекту не має безпосереднього відношення до успішності – піддослідні з IQ вище середнього у своїй більшості виявлялися особистостями, які не мали видатних досягнень ні у діловій, ні у суспільній сфері. Виходить, що з точки зору життєвих досягнень один лише інтелект майже нічого не вартий! Але що ж тоді обумовлює нашу успішність?

Дослідники пішли від зворотного – зайнялися визначенням і узагальненням спільних рис у людей, які досягли успіху у різних сферах і були в цілому задоволені своїм життям. Такою спільною рисою виявилась здатність керувати власними емоціями, встановлювати емоційні зв’язки і ефективно взаємодіяти з іншими людьми, у тому числі з метою вирішення практичних завдань. Саме ця здібність отримала назву «емоційний інтелект», «емоційна компетенція» або EQ.

Контроль над емоційною сферою підвищує стресостійкість і запобігає виникненню психосоматичних захворювань. Люди з розвиненим емоційним інтелектом частіше проявляють лідерські якості і досягають більшого у сферах, які потребують тісного контакту та співпраці з іншими людьми, у тому числі на керівних посадах. Вони так само більш успішні в особистому житті, стосунках з оточуючими, а також у сімейних відносинах і вихованні дітей.

Для успішного існування у соціумі важливо розуміти, що відчуваємо ми самі і що відчувають інші люди. Розуміння – це когнітивна функція, яка відноситься до інтелектуальної сфери. Саме тому ми можемо говорити про емоційний ІНТЕЛЕКТ.

Концепція емоційної компетентності застосовується у різних соціальних сферах, зокрема як інструмент покращення психологічної атмосфери у родині або у колективі. Існують різні підходи до визначення ролі емоційного інтелекту і його функцій, проте спільними для усіх моделей EQ є 4 складові:

  1. Самосвідомість.
  2. Самоконтроль.
  3. Емпатія.
  4. Суспільні навички (навички стосунків).

Саме у такій послідовності слід розвивати свій емоційний інтелект – починаючи з усвідомлення власних відчуттів, оцінки власної поведінки і реакцій.

Самосвідомість

Спробуйте відслідковувати емоції, які виникають у вас в тій чи іншій ситуації і озвучувати їх. Наприклад, хтось повівся не ввічливо по відношенню до вас. Що ви відчуваєте? Роздратованість, гнів або образу?

  1. Назвіть ці емоції
  2. Опишіть їх
  3. Визначте рівень інтенсивності.

Здатність розуміти і описувати свій психологічний стан має велике значення для усвідомлення наших емоцій і їх ролі у нашому житті.

Не менш важливою є здатність розуміти, як ваші власні емоції і поведінка впливають на оточуючих, оскільки ви самі можете бути причиною чиїхось негативних емоцій і переживань.

Весняні подарунки від EVA Blog!

Красуні, нам дуже подобається робити для вас приємні сюрпризи! Оскільки весна - час краси та оновлення, то саме час приділити більше уваги турботі про себе. Підпишіться на нашу розсилку та отримайте у подарунок beauty чек-лист від героїні проекту #БУТИЖІНКОЮ Юлії Черніцької!

Самоконтроль

Друга складова концепції емоційного інтелекту і наступний етап розвитку EQ – це самоконтроль, тобто керування власними емоціями. Саме керування, а не ігнорування або стримування! Після того, як ви усвідомили і охарактеризували свій емоційний стан, ви зможете подивитися на ситуацію очима стороннього спостерігача:

  1. Визначте, що викликало ту чи іншу емоцію, чому ви відреагували саме так і чи можна було відреагувати інакше. Чи варта ситуація того, щоб витрачати сили на негатив?
  2. Спробуйте стати на місце людини, яка ці емоції викликала і зрозуміти її мотиви – скоріш за все вона не мала наміру вам зашкодити, а так само стала жертвою власного емоційного стану.

Емпатія

Тут ми поступало переходимо до третього кроку – емпатії. Це здатність розуміти почуття інших людей і поводитися відповідно до їхніх емоційних реакцій. Емпатія або співчуття – це один з ключових факторів налагодження стосунків і взаєморозуміння з іншими людьми.

Емпатія є вродженою навичкою. Вона закладена на генетичному рівні і найбільше розвинена у дітей. По мірі дорослішання рівень емпатії знижується.

Але здатність до співчуття можна розвинути.

  1. Для цього дотримуйтеся правила – ставитися до інших так, як ви хотіли б, щоб вони ставилися до вас.
  2. Завжди намагайтеся поглянути на ситуацію очима опонента, вислуховуйте людей і розмірковуйте над їхніми словами.
  3. Спонукайте оточуючих висловлювати свої емоції, не соромтеся питати близьких або колег, як вони почуваються, що їх бентежить або тішить у даний момент. Нехай вони відчувають, що ви їх розумієте і їхні почуття вам не байдужі.

Навички стосунків формуються автоматично після того, як були пройдені і засвоєні попередні етапи розвитку емоційної компетенції: самосвідомість, самоконтроль і емпатія. Під навичками стосунків розуміємо уміння налагоджувати контакти, вирішувати конфлікти, переконувати, досягати взаєморозуміння і керувати відносинами, спрямовуючи не тільки свої емоції, а й емоції інших людей у конструктивне русло. Деякі дослідники виокремлюють суспільні навички в самостійне поняття – суспільний інтелект (SQ).

Що читати?

  1. Деніел Гоулман – «Емоційний інтелект»
  2. Сьюзен Девід – «Емоційна спритність. Як почати радіти змінам і отримувати задоволення від роботи та життя»
  3. Тревіс Бредбері та Джин Грівз (Travis Bradberry & Jean Greaves) – «Emotional Intelligence 2.0»
  4. Девід Р. Карузо та Пітер Саловей – «Емоційний інтелект керівника: як розвивати й використовувати чотири базові навички емоційного лідерства»
  5. Донні Ебенштейн (Donny Ebenstein) – “I Hear You: Repair Communication Breakdowns, Negotiate Successfully, And Build Consensus… In Three Simple Steps”

Емоційний інтелект дитини

  1. Джон Готман (John Gottman) – «Raising An Emotionally Intelligent Child»
  2. Томас Армстронг (Thomas Armstrong, Ph.D.) – «You’re Smarter Than You Think. A Kid’s Guide to Multiple Intelligences»
  3. Ембер та Енді Анковські (Amber Ankowski & Andy Ankowski) – «Think like a baby»

Пройшовши цей шлях самовдосконалення, ви отримаєте безцінні навички самоконтролю і позитивного мислення, навчитеся краще розуміти людей і співчувати їм, станете ефективнішими в колективній діяльності і у виконанні керівних функцій, підвищите власні лідерські якості, здатність мотивувати і позитивно впливати на оточуючих.

17 Квітня / 2018 Натхнення

Коментарі покищо відсутні

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

VISUAL by EVA