В останні роки психологи стурбовані кризою дитячої творчості та спонтанної гри. Сучасні діти бувають так завантажені заняттями в школі, на курсах і в спортивних секціях, що у них майже не буває вільного часу. Якщо і буває, вони проводять його в гаджетах.
Але ж правила встановлюємо ми, дорослі. Простіше завантажити нову іграшку на планшет, ніж придумати творче заняття для дитини і витримати можливий безлад. Якщо діти захопляться чарівним світом творчості, у них з’явиться можливість висловитися, заявити про себе, залишити свій слід, що важливо для кожної дитини.
Прямо зараз в різних куточках планети грають діти, чиї ідеї коли-небудь змінять світ. Ніхто не може знати, що саме стане поштовхом для нового винаходу, геніального роману або картини, але творчість варто заохочувати не тільки сподіваючись на створення шедевра.
Творчість робить будні веселіше і радісніше. Пробуючи різні її види, діти навчаються розуміти, що їм цікаво, що виходить краще, а що вимагає зусиль і часу. Можливість придумати, втілити, доробити так, як хочеться, розвиває у них впевненість в собі і дарує задоволення.
Отже, як батькам підтримати розвиток творчого початку? Ось кілька рекомендацій.
- Усвідомте свою роль. Ви маєте серйозний вплив на розвиток творчих здібностей дитини – ваше ставлення може як надихнути, так і зарубати на корені будь-які спроби спробувати себе в творчих заняттях.
- Знайдіть час. Утримайтеся від спокуси розписати дитяче дозвілля по хвилинах. Досить виділити якийсь час для занять – наприклад, хоча б 20-30 хвилин в будні і годину-дві на вихідних. Якщо ви відводите дитини в садок або до школи пішки, можна складати історії по дорозі, якщо на машині – заспівати разом з радіо, за вечерею пограти в словотворчість. Важливо зробити ці творчі «п’ятихвилинки» ритуалом і частиною повсякденності.
- Створіть правильну атмосферу. Виділіть невеличкий куточок в оселі, де будуть зберігатися різні матеріали – для малювання, лялькового театру, конструювання, ліплення і таке інше. Діти охоче займуться творчим заняттям, якщо все необхідне буде у них під рукою. Пропонуйте чергувати активні види зі спокійними. Наприклад, після танців – малювання, після лицарського бою – ліплення. Якщо діти хочуть покликати друзів, не перешкоджайте цьому. Якщо у дитини нічого не виходить, запропонуйте зробити паузу і зайнятися чим-небудь іншим.Утримуйтеся від вказівок, кому, що і як робити. Приготуйтеся до того, що дитячі малюнки, вистави, танці та інші проекти будуть далекі від досконалості, і це нормально. Наберіться терпіння – під час ігор і занять пануватиме безлад. Привчайте дітей прибирати все на місце після того, як вони закінчили.
- Спробуйте різне. Пропонуйте дитині різні заняття, спостерігайте, що саме її захопить. Будьте готові до того, що вибір може змінюватися. Прийміть те, що дітям і вам можуть подобатися різні види творчості. Дайте дитині зрозуміти, що вона вільна у своєму виборі, а ви поруч, щоб підтримати.
- Будьте прикладом. Навряд варто очікувати від дітей бажання проміняти гру в планшеті на малювання, якщо вони бачать в руках мами планшет, а не фарби або в’язання. Якщо у вас є хобі, розкажіть про нього дитині, дайте спробувати, якщо хобі немає – саме час його знайти!
- Залиште міф про обдарованість. Досвід творчих людей, що досягли успіху в своїй області, підтверджує, що обдарованість переоцінена. Куди важливіше захопленість своєю справою і наполеглива праця, ті самі десять тисяч годин, присвячені одному заняттю. Це дає підстави забути про міф про обдарованість, ставитися до творчості без упереджень і очікувань. Поспостерігайте за дітьми, коли вони в потоці творчого процесу: захоплені і зосереджені, і дуже щасливі, коли закінчили малюнок, фігурку з пластиліну або танець. Ось що важливо! Процес і задоволення від того, що відбувається.
- Залучайте дитину до світу мистецтва. Відвідайте разом виставу, поетичний вечір або виставку. Дитина побачить, як висловлюють себе творчі люди, можливо, зацікавиться якимось новим заняттям або придумає нову ідею для свого проекту.
- Залучайте всіх членів сім’ї. Деякі сім’ї люблять співати разом і ставити спектаклі, деякі малюють, деякі будують величезні замки з конструктора. Крім того, що спільна творчість розвиває уяву, вона так само зміцнює відносини між членами сім’ї – більше емоцій, більше якісного часу разом. І накопичення спільних радісних спогадів.
- Пам’ятайте про головне. Головне, що важливо зрозуміти про дитячу творчість, ви вже знаєте. Згадайте себе в дитинстві – як весело вам було вигадувати щось з друзями, ставити сценки, співати пісні або розучувати танець, дивлячись кліп улюбленої групи. Згадайте почуття задоволення і гордості, яке вдалося випробувати, коли ви вперше написали вірш або намалювали малюнок так, як задумали…
Радість – головне. Коли дітям весело, в них пробуджується кмітливість і допитливість, бажання експериментувати і виходити за рамки звичного, потреба виразити себе і навички вирішення завдань. Нехай дітям буде весело, і завдяки веселощам вони знову і знову будуть повертатися до творчості.
Нехай ці нескладні рекомендації дозволять вам з легкістю впустити творчість в звичне життя, а вона, в свою чергу, подарує всій родині багато веселощів і задоволення.
Анастасія Арьє