Донедавна емоції вважались чимось неприпустимим у світі раціональних і успішних людей, забороненим проявом слабкості. Але як би ми їх приховували, наші емоції насправді нікуди не зникають. Тому сучасне ставлення до емоцій кардинально змінилося – психологи радять не пригнічувати емоції, а вивчати їх, спрямовувати у потрібному напрямку і використовувати у власних цілях. Адже саме емоції допомагають нам адаптуватися до зовнішніх умов та обставин і розуміти один одного, гармонійно співіснувати і продуктивно взаємодіяти з іншими членами суспільства.
Тривалий час ознакою розумових здібностей і, відповідно, одним з факторів успішності вважався рівень IQ. Але пізніші дослідження показали, що коефіцієнт інтелекту не має безпосереднього відношення до успішності – піддослідні з IQ вище середнього у своїй більшості виявлялися особистостями, які не мали видатних досягнень ні у діловій, ні у суспільній сфері. Виходить, що з точки зору життєвих досягнень один лише інтелект майже нічого не вартий! Але що ж тоді обумовлює нашу успішність?
Дослідники пішли від зворотного – зайнялися визначенням і узагальненням спільних рис у людей, які досягли успіху у різних сферах і були в цілому задоволені своїм життям. Такою спільною рисою виявилась здатність керувати власними емоціями, встановлювати емоційні зв’язки і ефективно взаємодіяти з іншими людьми, у тому числі з метою вирішення практичних завдань. Саме ця здібність отримала назву «емоційний інтелект», «емоційна компетенція» або EQ.
Контроль над емоційною сферою підвищує стресостійкість і запобігає виникненню психосоматичних захворювань. Люди з розвиненим емоційним інтелектом частіше проявляють лідерські якості і досягають більшого у сферах, які потребують тісного контакту та співпраці з іншими людьми, у тому числі на керівних посадах. Вони так само більш успішні в особистому житті, стосунках з оточуючими, а також у сімейних відносинах і вихованні дітей.
Для успішного існування у соціумі важливо розуміти, що відчуваємо ми самі і що відчувають інші люди. Розуміння – це когнітивна функція, яка відноситься до інтелектуальної сфери. Саме тому ми можемо говорити про емоційний ІНТЕЛЕКТ.
Концепція емоційної компетентності застосовується у різних соціальних сферах, зокрема як інструмент покращення психологічної атмосфери у родині або у колективі. Існують різні підходи до визначення ролі емоційного інтелекту і його функцій, проте спільними для усіх моделей EQ є 4 складові:
Саме у такій послідовності слід розвивати свій емоційний інтелект – починаючи з усвідомлення власних відчуттів, оцінки власної поведінки і реакцій.
Спробуйте відслідковувати емоції, які виникають у вас в тій чи іншій ситуації і озвучувати їх. Наприклад, хтось повівся не ввічливо по відношенню до вас. Що ви відчуваєте? Роздратованість, гнів або образу?
Здатність розуміти і описувати свій психологічний стан має велике значення для усвідомлення наших емоцій і їх ролі у нашому житті.
Не менш важливою є здатність розуміти, як ваші власні емоції і поведінка впливають на оточуючих, оскільки ви самі можете бути причиною чиїхось негативних емоцій і переживань.
Друга складова концепції емоційного інтелекту і наступний етап розвитку EQ – це самоконтроль, тобто керування власними емоціями. Саме керування, а не ігнорування або стримування! Після того, як ви усвідомили і охарактеризували свій емоційний стан, ви зможете подивитися на ситуацію очима стороннього спостерігача:
Тут ми поступало переходимо до третього кроку – емпатії. Це здатність розуміти почуття інших людей і поводитися відповідно до їхніх емоційних реакцій. Емпатія або співчуття – це один з ключових факторів налагодження стосунків і взаєморозуміння з іншими людьми.
Емпатія є вродженою навичкою. Вона закладена на генетичному рівні і найбільше розвинена у дітей. По мірі дорослішання рівень емпатії знижується.
Але здатність до співчуття можна розвинути.
Навички стосунків формуються автоматично після того, як були пройдені і засвоєні попередні етапи розвитку емоційної компетенції: самосвідомість, самоконтроль і емпатія. Під навичками стосунків розуміємо уміння налагоджувати контакти, вирішувати конфлікти, переконувати, досягати взаєморозуміння і керувати відносинами, спрямовуючи не тільки свої емоції, а й емоції інших людей у конструктивне русло. Деякі дослідники виокремлюють суспільні навички в самостійне поняття – суспільний інтелект (SQ).
Пройшовши цей шлях самовдосконалення, ви отримаєте безцінні навички самоконтролю і позитивного мислення, навчитеся краще розуміти людей і співчувати їм, станете ефективнішими в колективній діяльності і у виконанні керівних функцій, підвищите власні лідерські якості, здатність мотивувати і позитивно впливати на оточуючих.
Ім'я користувача: | |
---|---|
Номер картки лояльності: | |
Бонусів на рахунку: | |
Кешбек-бонусів на рахунку: |
Коментарі покищо відсутні