Чи доцільно вчити читати дворічного малюка?

Будь-який навчальний процес, котрий мама почала впроваджувати раніше визначеного терміну, може негативно вплинути на самопочуття і настрій дитини, позначитися на її фізичному чи розумовому розвитку.

З появою у сім’ї первістка більшість батьків у питаннях його розвитку біжать попереду паротяга. «Мій малюк пішов у 7 місяців!», «А моя дитина читає у 2,5 роки» — фрази, які швидше підтверджують величезні батьківські амбіції, а не унікальність дітей.

У чому небезпека навчання ранньому читанню

Педагоги та дитячі психологи вважають, що вчити дитину читати найкраще з 3-4 років, коли сформувалися усне мовлення і довгострокова пам’ять. Робити це буде легко ще й тому, що вже можливе осмислення простих абстрактних символів та предметів.

Пропонувати запам’ятовувати букви, складати з них склади й слова, коли дитині виповнилося 2 роки, можна, проте мама повинна мати на увазі:

1. Ділянка мозку, яка відповідає за сприйняття абстрактних символів, ще не дозріла, тому будуть працювати вже доступні, але не зовсім підхожі нейронні ланцюги. Це викликає пригнічення нейропластичності, уповільнює заміну старих ланцюгів новими, більш ефективними. У підсумку замість прискорення інтелектуального розвитку малюка, ви його загальмуєте.

2. Раннє навчання читанню може призвести до перевантаження центральної нервової системи.  Спостерігаються наступні симптоми:

  • часто: головний біль, дратівливість, тривожність і розлад сну;
  • рідко, але можливі: ендокринні порушення, загальмованість, нічне нетримання сечі, нервовий тик, заїкання;
  • вкрай рідко: недорозвинення лобних долей.

3. Передчасні заняття з навчання читання скорочують час на самостійну дослідницьку діяльність. Її обмеження відгукнеться в майбутньому, і, ставши дорослою, дитина не зможе мислити креативно.

Чим займатися з дворічними

У віці від 2 до 3 років у головному мозку відбувається формування 80% основних нейронних зв’язків. У цей час ігри повинні бути максимально рухливими, допомагати в набутті навичок спілкування і становленні мови, засвоєнні та запам’ятовуванні зв’язків між предметами, їх властивостями, ознаками й діями. Коротко схарактеризуємо найбільш підхожі для цього заняття.

Картки Домана

Більшість батьків, які практикують методику американського фізіотерапевта Глена Домана, впевнені, що вони з пелюшок вчать своїх дітей читати. Це не так. Насправді заняття за його системою розвивають образне сприйняття і фотографічну пам’ять. Малюк запам’ятовує картинку іабо напис, зображену на картці, цілком, як ієрогліф. Тому прочитати навіть вивчене слово, збираючи з букв склади, дитина, на жаль, не зможе. Вона просто не знає літер і як вони вимовляються.

Величезний плюс методики Домана в тому, що показувати картки потрібно не в статичному положенні, а у постійному русі. У процесі обов’язково повинні брати участь мама іабо тато. При цьому дитину вчать новим видам активності, тренують вестибулярний апарат і відчуття тіла в просторі.

Але є й мінус. Під час показу (а це 5-10 секунд) картку не можна давати дитині в руки. У багатьох малюків це викликає невдоволення і навіть роздратування.

В інтернеті ви знайдете рекомендацію, що тренуватися за методикою Домана можна з 3 місяців. Це навіть не смішно. Починайте з 2 років, показуйте по 2-3 картки, не більше. Стежте за реакцією дитини. Не цікаво? Нічого з вивченого не може згадати наступного дня? Зробіть перерву на 3-4 дні. Дозвольте малюку самостійно вивчати навколишні предмети. Приділяйте увагу фізичному розвитку і позитивному емоційному фону.

Квадрати Нікітіних

Гра-головоломка від педагогів Нікітіних — це 24 різнокольорових квадрати, які розрізані на 2-5 частин. Вона не вчить читати, а закладає базу для розвитку логіки та легкого сприйняття геометрії. Для початку просто сортуйте частини всіх квадратів за кольором — дворічний малюк з цим впорається досить швидко. Потім вчіть рахувати пазли одного квадрата. Ну а потім збирайте цілі квадрати.

Цікаво, що вже дорослі діти Нікітіних, для яких була придумана ця та інші навчальні ігри, не можуть згадати, як їх вчили читати чи рахувати. Зате із задоволенням розповідають про час, проведений біля настінної географічної карти, про змагання, хто швидше вирішить ребуси. Вони вдячні батькам за дитинство з великою кількістю книг та настільних ігор, за надану можливість займатися рукоділлям, фізкультурою, грою на музичних інструментах.

Кубики-склади Зайцева

З винаходом викладача російської мови Миколи Зайцева — кубиками, на яких написані склади, багато хто знайомий. Вони стануть в пригоді для навчання читання після того, як дитина запам’ятала алфавіт (3,5-4 роки).

На початку 2000-х років автор удосконалив методику, зробивши її більш ефективною з точки зору покращення артикуляції та вимови звуків. Тепер у продажу є набори, де склади написані шрифтом різного розміру, а кубики зроблені з різноманітних матеріалів.

Сесіль Лупан вчить читати

Методика бельгійської актриси й мами двох дітей народилася після її відвідування семінарів Домана та Монтессорі. Ось що вона придумала:

  • починати вчити читати після того, як дитина заговорить;
  • знайомство з окремими буквами алфавіту, розподіл на голосні й приголосні, проводити на слух, наспівуючи їх на мотив улюблених дитячих мелодій;
  • кожне нове слово, вимовлене малюком, писати друкованими літерами, розміщуючи аркуш паперу на тому предметі, назва якого прозвучала;
  • запам’ятовувати написання літер під час гри кубиками із зображенням потішних тварин і чоловічків.

 

Головне, за що цінують Лупан, — за її пропозицію прищеплювати любов до читання оригінальним способом. Для початку мама сама робить прості книжки зі світлинами з життя дитини та короткими підписами до них. Потім до творчості долучається малюк. Саморобка доповнюється дитячими малюнками й аплікаціями.

 

Хочеться заспокоїти тих мам, дітям яких не цікаво вчитися читати. Роберт Бернс зробив це тільки у 8 років, що не завадило йому стати геніальним поетом. Пушкін почав рано читати та писати, зате так і не опанував ази математики. Можливо, і у вас росте майбутній олімпійський чемпіон, великий артист, музикант або композитор. Але всьому свій час. А поки докладіть максимум зусиль, щоб зробити дитинство вашого малюка захопливим і наповненим позитивними емоціями.

Коментарі покищо відсутні

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *