«Я не хочу» чи «Я не буду» збивають батьків з пантелику. Мами, випробувавши всі доступні їм методи переконання, звертаються до тат. А ті, почухавши потилицю, починають перемовини з вередунами, й іноді не розуміють причини відмовок. На допомогу сучасним татам — пояснення психологів і кілька способів уладнати ситуацію.
Проблеми цього віку:
Як вчинити, щоб домовитися з дитиною? Розмовляти й подавати приклад. Поясніть, чому важливо підтримувати порядок вдома, їсти здорову їжу, навчатися. Продемонструйте, як ви щодня застеляєте постіль, складаєте одяг, допоможіть малюку з прибиранням його іграшок. Самі їжте те, що хочете, щоб їла дитина; читайте книги.
Для дитини у дошкільному віці авторитет батька ще досить сильний, тому будьте певні — вас почують.
Трапляється й інша ситуація: дитина може, але не хоче. Попри постійні нагадування, вона не прибирає свої речі або робить це під тиском. Спробуйте ще раз пояснити, чому це так важливо для вас. Наприклад: «Мама й тато втомлюються, тому ти зробиш нам приємно, якщо сам(а) прибереш іграшки». Іноді діти охочіше беруться до справи у компанії, тому долучайтеся до процесу або підтримайте словом, щоби прохання не звучало як наказ.
Припустимо, що дитина у 5 років вже вміє складати іграшки та речі до шафи, прибирати альбом і фарби зі столу, годувати рибок. Це її обовʼязки, з якими вона справляється. Але кожного разу тато вислуховує, що донька чи син забули зробити щось із цього переліку. Яка причина: не хотів, забув, не зміг?
Ні, не вистачило організації. Річ у тім, що такі маленькі діти ще не вміють бути багатозадачними, як дорослі. Але вихід є. Зробіть «Дошку важливих справ» — своєрідний варіант розкладу, де зобразьте в ілюстраціях чи розпишіть словами (якщо дитина вміє читати) список обовʼязків. Так малюк зможе організовувати себе самостійно без нагадувань.
Бажання нічого не робити — це нормально для першокласників. Тому що вони:
Від утоми можуть страждати щоденні обовʼязки, які раніше були покладені на першокласника. За думками про уроки він може забути скласти речі чи помити посуд. Цілком нормально, коли молодший школяр не проявляє зацікавленості до гуртків чи хобі, віддаючи перевагу мультикам чи прогулянкам.
Як вчинити батькам:
У майбутньому теж потрібно дотримуватися помірності й правильно розставляти пріоритети. Не всі діти мають можливості й бажання відвідувати багато секцій. Зазвичай зацікавленість проявляється в якійсь одній сфері, а все інше — результат наполегливості батьків.
Можливо, дитина не хоче нічого, бо вже має забагато. Тому спробуйте переглянути розклад школяра, залишивши тільки те, що насправді його цікавить.
Інша проблема сучасних батьків — дитина весь вільний час проводить в інтернеті за планшетом чи смартфоном. Психологи запевняють — це варіант норми. Зараз багато корисної інформації передають у форматі відео, є розвивальні ігри й додатки, можна спілкуватися з друзями онлайн чи працювати над спільними проєктами. Тому з таким захопленням потрібно змиритися, якщо, звісно, воно не впливає на здоров’я, сон та успішність дитини.
Це складний етап не тільки для вас, а й для дитини, яка дорослішає, стикається з новими переживаннями та відчуттями. Тому певна розгубленість у підлітка не має вас дивувати. Тінейджери часто:
Звісно, підліткове «Не хочу» — це вже не звичайне вередування, а сигнал. А для вас — вдалий час побудувати продуктивний діалог. Замість того щоб наполягати на своєму, зʼясуйте, чого бажає тінейджер, і допоможіть йому. Акцентуйте на тому, що він може вирішувати все самостійно, але, як доросла людина, матиме певні обовʼязки.
За невиконання передбачте раціональні штрафи: не зробив уроки — гуляти не йдеш; не прибрав у кімнаті — сьогодні менше сидиш за компʼютером. У 12-14 років вже має сформуватися чітка система причин і наслідків.
Головне завдання батька — підтримувати починання підлітка, але не бути «чарівною паличкою», яка розв’язує всі проблеми.
Наприклад, підліток загорівся ідеєю навчитися грати на гітарі. Ви, як батьки, придбали музичний інструмент, знайшли курси чи викладача. Раптово це бажання змінилося на захоплення грою на барабанах, і гітара вже відходить на 10-й план. Поясніть, що ви вже витратилися на гітару, до речі, за бажанням самого підлітка, і не маєте коштів на нові покупки. Тепер йому треба самостійно продати гітару, зібрати N-ну суму грошей, і тоді він матиме бажаний інструмент.
Вище ми навели типові проблеми для кожного віку й способи їх вирішення. Але існують такі, що можуть виникати будь-коли. Часто їх причиною є… самі батьки. А також:
Не намагайтеся «подорослішати» дитину раніше, ніж це можливо.
Надихати, а не примушувати — ось основний механізм мотивації. Умовно його можна зобразити так:
Міцні звʼязки між кожною ланкою цього ланцюжка сприяють повторенню бажаної дії та якісному її покращенню. Щоб це спрацювало, потрібні старання і доречні дії батьків у різних ситуаціях. Це не вмовляння, якими зловживають мами й не категоричність, яку вибирають татусі.
Ось 9 дієвих способів мотивувати дитину:
Звичайно, шлях від «Не хочу» до «Так, хочу й зроблю!» не буде легким. Для деяких дітей він розтягується на роки, потребує значних зусиль від усіх членів родини. Проте памʼятайте, що кожен крок є нелегким не тільки для вас. Якщо ви відчуваєте безсилля й не знаєте, що підійде саме вашій дитині, — зверніться до родинного психолога.
Ім'я користувача: | |
---|---|
Номер картки лояльності: | |
Бонусів на рахунку: | |
Кешбек-бонусів на рахунку: |
Коментарі покищо відсутні