Кожна уважна матуся прагне всебічно розвивати свою дитину. Уміння читати, писати й рахувати корисно для тренування пам’яті, уваги, але це не ознака високого інтелекту. Ті, хто вміє мислити креативно, здатні знайти нестандартні рішення звичайних завдань, створюють нові технології та є двигунами науки. Так було завжди, а тепер креативне мислення вважають чи не топ-навичкою. Тож якщо ви хочете бути спокійними за майбутнє своєї дитини, в якому вона легко обере професію й стане класним фахівцем, вам необхідно розвивати її нестандартне мислення.
Звісно, знання таблиці Менделєєва ніхто не скасовував. Вона необхідна, хоча її недостатньо, як і інших теоретичних знань та вміння відтворювати те, чого навчили. Куди більш ефективними стають люди, які мають динамічний розум, уміють швидко вчитися.
Сучасний світ дуже швидко змінюється, питань у ньому більше, ніж готових рішень, а свіжі ідеї стали ціннішими, ніж досвід 5-річної давності. Щоб відповідати духу часу, ми повинні бути прогресивними, мати гнучкий розум. Якраз за ці якості й відповідає вміння мислити креативно.
Існує думка про те, що нестандартне мислення — це те, що є у кожної дитини з народження. Нібито достатньо не заважати їй висловлювати свої думки — і вона виросте креативною особистістю. Але це не зовсім так. Нестандартне мислення та творче начало можна й потрібно розвивати. Причому в будь-якому віці.
Ми підготували для вас кілька порад, які допомагають розвивати творче мислення. Використовуйте їх самі й навчіть цього інших членів сім’ї, які проводять час з вашими дітьми. Деякі вправи можуть бути цікаві й для дорослих, тож це ще одна хороша ідея спільного дозвілля всієї родини.
Замість того щоб під час прогулянки лише спускатися з гірки, а по дорозі з садочка похмуро дивитися в асфальт, цей час можна використовувати з користю — розвивати здібності до нестандартного мислення.
Звертайте увагу на звичайні предмети та явища, які вас оточують, — рослини, каміння, дощ, хмари. Допоможіть своїй дитині побачити все це з нового ракурсу. Наприклад: «Ух ти! Ця хмара схожа на… А що ти бачиш? Чому? ». Будьте уважні до дитини, і як тільки її що-небудь зацікавить, підтримуйте цю іскру новою інформацією та спільними роздумами.
— Птахи літають?
— Так! — дружно відповіли всі діти.
І тільки одна дівчинка сказала:
— Літають, але не всі. Кури не літають, і страуси теж. І багато інших птахів, намальованих і тих, що сидять у клітці.
Більшість людей звикли мислити стереотипно, тобто за інерцією. Це нормально і навіть корисно, тому що допомагає нашому мозку «на автоматі» вирішувати прості завдання й економити свій ресурс на більш серйозну діяльність. Разом з тим, мислення за інерцією дозволяє побачити лише найпростіше, очевидне рішення, залишаючи за кадром все нестандартне й цікаве.
За прикладом теми про птахів обговоріть з дитиною інші питання, відповіді на які на перший погляд здаються очевидними. Чим вона менша, тим цікавішими будуть її міркування. Тому що інерція мислення безпосередньо залежить від знань і досвіду: чим їх менше, тим рідше мозок «лінується» думати і частіше знаходить творчі відповіді.
Інший спосіб відійти від стереотипів і побачити звичні речі по-новому — розповісти про них так, ніби співрозмовники бачать їх уперше й нічого не знають про них. Спробуйте, наприклад, пояснити людині з XVII століття, що таке кіно або соціальна мережа.
Заохочуйте дитячі фантазії, разом грайте в асоціації, слова, придумуйте свої історії. Наприклад, ви можете взяти одне слово й дібрати інші, що починаються на його букви. Ускладнюємо завдання — складаємо речення зі слів, що починаються із заданих букв. Чим більш незвичайними будуть ваші речення, тим краще.
Наприклад, КІМНАТА:
Кіт
Ішов
Мов
Носоріг
А
Тепер
Атакував
Ще один варіант — скласти коротку історію на 1–2 речення, використовуючи задані слова. Добре, щоб їхні значення були максимально далекими одне від одного. Наприклад, можна взяти такі пари:
Разом з дітьми ви можете придумати свої пари слів, чим більш несподіваним буде ваш вибір, тим краще. Словом, фантазуйте по максимуму!
Мислення креативної людини відрізняється тим, що в простих речах вона бачить нові можливості. Наприклад, придумайте, як мінімум, п’ять нових способів застосування олівця, крім його основної функції, звичайно. Наприклад, ним можна заколювати зачіску. Спробуйте дібрати ще чотири.
Разом подумайте, як могли б закінчитися відомі сюжети, якби їхні герої вчинили інакше. Наприклад, якби Колобок не заліз Лисиці на ніс, а Хлопчик-мізинчик не використав камені, щоб вийти з лісу. Які рішення можна було б знайти, щоб вийти з ситуації? Що б сталося далі?
Чому б не скласти свій графік дня або розклад уроків у вигляді символів чи малюнків? Нехай дитина придумає позначення для кожної дії / шкільного предмета й намалює це все на плакаті без єдиної букви або слова.
Повторювані монотонні дії теж можна використовувати для розвитку креативного мислення. Спробуйте разом з дітьми виконувати звичні справи не так, як завжди. Наприклад, розкладайте речі на полицях лівою рукою (для лівшів — правою), зробіть перестановку в кімнаті, складіть книги до іншої шафи, ходіть до магазину іншою дорогою, відвідуйте нові місця тощо.
Крім перерахованих творчих занять, для розвитку креативного мислення потрібні також:
Адже неможливо очікувати від дитини нестандартних рішень без основних теоретичних знань, необхідних для їх прийняття!
Так багато всього потрібно вивчити, придумати, потренувати та розвинути! У такій ситуації деякі батьки беруться за все й відразу: відправляють дитину на IT-курси, уроки гри на барабані, додаткові заняття з математики та ще й спортивну секцію. При цьому у неї зовсім не залишається вільного часу на відпочинок чи улюблені справи. І небажання вчитися — далеко не найбільша проблема, до якої може привести ваше бажання навчити всього й відразу.
Замість цього допоможіть дитині дотримуватися балансу між відпочинком і розвитком, не перестарайтеся з навчанням — і в ній не згасне іскра творчості й нових відкриттів.
Ім'я користувача: | |
---|---|
Номер картки лояльності: | |
Бонусів на рахунку: | |
Кешбек-бонусів на рахунку: |
Коментарі покищо відсутні