Існує думка, що до 3 років дитина повинна освоїти вимову більшості букв. Виняток становлять С, Ш і Ж, з якими малюк розбереться до 4 років; в 5 років він освоїть тверду Л і почне рикати в 6-річному віці. Але «ер» — найскладніший з точки зору вимови звук у слов’янських мовах, не дивно, що у багатьох дітей виникають з ним проблеми.

Що заважає чітко вимовляти «Р»
Найчастіше вимовляти її заважає:
- слабкість м’язів м’якого піднебіння, коротка під’язикова вуздечка, «лінива» верхня губа;
- погана рухливість і невміння тримати язик у потрібному положенні;
- викривлення фонематичного і/або зниження звичайного слуху;
- неправильне мовленнєве дихання;
- аденоїдні розрощення, поліпи або хронічне запалення носових пазух.
Слід також враховувати, що деякі діти спеціально спотворюють вимову слів. Їм подобається бути в центрі уваги, викликати сміх. Якщо дитина не може вимовити слово «риболовля», не потрібно 100 разів питати, куди їздить тато зі спінінгом, а потім сміятися, особливо з гостями. Є й діти, у яких глузування над їхньою «пРРРоблемою» стає причиною додаткової психологічної перешкоди до подолання труднощів з «Р».
Відразу ж уточнимо, якщо дитина до 5-6 років не може окремо відтворити «ррр», потрібно йти до логопеда. Якщо ж вона гаркавить, пропускає звук (корова — коова), замінює іншим (рука — йюка, лука) або вимовляє м’яко (рука — рюка), то можна спробувати позбутися дефекту мовлення самостійно.

Правила уроків вимови
Займаючись вдома, дотримуйтеся наступних правил:
- Тренуйте артикуляцію щодня, але не робіть цього, коли дитина застуджена.
- Не надто старайтесь. Дотримуйтесь кількості повторень вправ. Займайтеся 1 раз на день по 15-30 хвилин.
- Наберіться терпіння, не впадайте у відчай самі та підбадьорюйте дитину. Процес освоєння «Р» може затягнутися до 12 місяців.
- Займайтеся в ігровій формі. Наприклад, деякі завдання дитина може переадресувати улюбленій іграшці. Нехай навчить її правильної вимови «ер», перетворившись на вчителя.
- Закріплюйте пройдений матеріал протягом дня, наприклад, повторивши кілька разів на прогулянці слова, віршики або скоромовки, які вдалося правильно вимовити на занятті. Не забувайте хвалити й заохочувати дитину. Це прискорить процес освоєння «Р».
Крім логопедичних уроків, рекомендують обов’язково давати навантаження на руки. Доведено, що розвиток дрібної моторики за допомогою ліплення, малювання, розфарбовування, гри з конструкторами сприяє більш чіткому і швидкому становленню правильної артикуляції.

Приблизний конспект занять для перших 7 уроків
Спочатку робимо 5-хвилинну розминку:
- «Варення». Облизуємо верхню губу язиком справа наліво і навпаки.
- «Пензлик». Відкривши рот і розтягнувши куточки, проводимо кінчиком язика по піднебінню, починаючи від зубів і далі.
- «Маятник». Посміхаючись, висовуємо язик, рухаємо ним з боку в бік.
- «Гриб». Відкривши рота, широко розтягнути куточки, показавши зуби, притиснути язик до піднебіння. Утримуємо таке положення, рахуючи до 3 (10).
- «Чистка зубів». Розтягнувши губи в усмішці, проводимо туди-сюди кінчиком язика по внутрішній поверхні верхнього ряду зубів.
Кожен рух повторюємо 10 разів, а «Гриб» — 5. Між вправами робимо невеликі паузи.
Потім працюємо з диханням. Вдихаючи через ніс, на видиху:
- «задмухуємо свічку», чергуючи сильні й короткі видихи з протяжними й слабкими;
- «здуваємо сніжинку» з кінчика язика, який лежить на верхній губі відкритого рота;
- влаштовуємо «бурю» в склянці з водою, вдихаючи в неї повітря через трубочку для соку.
Дихальні вправи повторюємо не більше 4-5 разів.
Тепер граємо зі звуками. Для вправ потрібен логопедичний шпатель (продається в аптеці):
- Упершись кінчиком язика у верхні зуби, після вдиху, на коротких видихах, 5 разів поспіль швидко вимовляємо «ди».
- Підкладаємо шпатель під язик, широко відкриваємо рота і, висолопивши язика якомога далі, протяжно говоримо «за» і в цей час рухаємо шпатель з боку в бік.
- Відкриваємо рот широко, упираємо кінчик язика у верхнє піднебіння, вставляємо шпатель і в момент протяжного вимовляння «ЖЖЖЖЖ» рухаємо його з боку в бік.
- Повторюємо вправу двічі, але замість «за» вимовляємо «зи».

У перший день починайте робити ці вправи 3-5 разів. На кожному наступному уроці додавайте один повтор.
Перерахованих вправ вистачить для першого тижня занять. Однак, крім уроків, слід запропонувати дитині збирати з зерняток гречки корону, під час створення якої нехай вимовляє «корона з гречки».
Проблему з «Р» можна вирішити. Головне — регулярність занять. Але якщо після 2-3 місяців наполегливих тренувань ви не побачити прогресу у вимові, не тягніть, йдіть на консультацію до логопеда. Бажаємо вам і вашому малюкові витримки, спокою і чіткої «ер».

















[…] Читайте також: «Як навчити дитину вимовляти букву Р». […]