Як навчити дитину вимовляти букву «Р»

Існує думка, що до 3 років дитина повинна освоїти вимову більшості букв. Виняток становлять С, Ш і Ж, з якими малюк розбереться до 4 років; в 5 років він освоїть тверду Л і почне рикати в 6-річному віці. Але «ер» — найскладніший з точки зору вимови звук у слов’янських мовах, не дивно, що у багатьох дітей виникають з ним проблеми.

Що заважає чітко вимовляти «Р»

Найчастіше вимовляти її заважає:

  • слабкість м’язів м’якого піднебіння, коротка під’язикова вуздечка, «лінива» верхня губа;
  • погана рухливість і невміння тримати язик у потрібному положенні;
  • викривлення фонематичного і/або зниження звичайного слуху;
  • неправильне мовленнєве дихання;
  • аденоїдні розрощення, поліпи або хронічне запалення носових пазух.

Слід також враховувати, що деякі діти спеціально спотворюють вимову слів. Їм подобається бути в центрі уваги, викликати сміх. Якщо дитина не може вимовити слово «риболовля», не потрібно 100 разів питати, куди їздить тато зі спінінгом, а потім сміятися, особливо з гостями. Є й діти, у яких глузування над їхньою «пРРРоблемою» стає причиною додаткової психологічної перешкоди до подолання труднощів з «Р».

Відразу ж уточнимо, якщо дитина до 5-6 років не може окремо відтворити «ррр», потрібно йти до логопеда. Якщо ж вона гаркавить, пропускає звук (корова — коова), замінює іншим (рука — йюка, лука) або вимовляє м’яко (рука — рюка), то можна спробувати позбутися дефекту мовлення самостійно.

Правила уроків вимови

Займаючись вдома, дотримуйтеся наступних правил:

  1. Тренуйте артикуляцію щодня, але не робіть цього, коли дитина застуджена.
  2. Не надто старайтесь. Дотримуйтесь кількості повторень вправ. Займайтеся 1 раз на день по 15-30 хвилин.
  3. Наберіться терпіння, не впадайте у відчай самі та підбадьорюйте дитину. Процес освоєння «Р» може затягнутися до 12 місяців.
  4. Займайтеся в ігровій формі. Наприклад, деякі завдання дитина може переадресувати улюбленій іграшці. Нехай навчить її правильної вимови «ер», перетворившись на вчителя.
  5. Закріплюйте пройдений матеріал протягом дня, наприклад, повторивши кілька разів на прогулянці слова, віршики або скоромовки, які вдалося правильно вимовити на занятті. Не забувайте хвалити й заохочувати дитину. Це прискорить процес освоєння «Р».

Крім логопедичних уроків, рекомендують обов’язково давати навантаження на руки. Доведено, що розвиток дрібної моторики за допомогою ліплення, малювання, розфарбовування, гри з конструкторами сприяє більш чіткому і швидкому становленню правильної артикуляції.

Приблизний конспект занять для перших 7 уроків

Спочатку робимо 5-хвилинну розминку:

  1. «Варення». Облизуємо верхню губу язиком справа наліво і навпаки.
  2. «Пензлик». Відкривши рот і розтягнувши куточки, проводимо кінчиком язика по піднебінню, починаючи від зубів і далі.
  3. «Маятник». Посміхаючись, висовуємо язик, рухаємо ним з боку в бік.
  4. «Гриб». Відкривши рота, широко розтягнути куточки, показавши зуби, притиснути язик до піднебіння. Утримуємо таке положення, рахуючи до 3 (10).
  5. «Чистка зубів». Розтягнувши губи в усмішці, проводимо туди-сюди кінчиком язика по внутрішній поверхні верхнього ряду зубів.

Кожен рух повторюємо 10 разів, а «Гриб» — 5. Між вправами робимо невеликі паузи.

Потім працюємо з диханням. Вдихаючи через ніс, на видиху:

  • «задмухуємо свічку», чергуючи сильні й короткі видихи з протяжними й слабкими;
  • «здуваємо сніжинку» з кінчика язика, який лежить на верхній губі відкритого рота;
  • влаштовуємо «бурю» в склянці з водою, вдихаючи в неї повітря через трубочку для соку.

Дихальні вправи повторюємо не більше 4-5 разів.

Тепер граємо зі звуками. Для вправ потрібен логопедичний шпатель (продається в аптеці):

  1. Упершись кінчиком язика у верхні зуби, після вдиху, на коротких видихах, 5 разів поспіль швидко вимовляємо «ди».
  2. Підкладаємо шпатель під язик, широко відкриваємо рота і, висолопивши язика якомога далі, протяжно говоримо «за» і в цей час рухаємо шпатель з боку в бік.
  3. Відкриваємо рот широко, упираємо кінчик язика у верхнє піднебіння, вставляємо шпатель і в момент протяжного вимовляння «ЖЖЖЖЖ» рухаємо його з боку в бік.
  4. Повторюємо вправу двічі, але замість «за» вимовляємо «зи».

У перший день починайте робити ці вправи 3-5 разів. На кожному наступному уроці додавайте один повтор.

Перерахованих вправ вистачить для першого тижня занять. Однак, крім уроків, слід запропонувати дитині збирати з зерняток гречки корону, під час створення якої нехай вимовляє «корона з гречки».

Проблему з «Р» можна вирішити. Головне — регулярність занять. Але якщо після 2-3 місяців наполегливих тренувань ви не побачити прогресу у вимові, не тягніть, йдіть на консультацію до логопеда. Бажаємо вам і вашому малюкові витримки, спокою і чіткої «ер».

Коментарі

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Рекомендовані статті
0-Роль-сім’ї-у-вихованні-дитини
19 Лютого / 2024 Виховання і розвиток
Як допомогти дитині перестати соромитися
18 Жовтня / 2023 Виховання і розвиток