Зараз у дитячих садках, групах у Фейсбуці та в будь-якому місці, де збираються дві й більше мам, активно обговорюється тема раннього розвитку. Модні журнали та блогери складають свої топи розвиваючих ігор, рекламують дорогі та мегакорисні іграшки, а дітям з пелюшок пропонують картки Домана, сортери, пазли й пальчикові фарби. А часу у вас — хіба що допити ранковий чай десь після обіду, коли дитина засне. Чи дійсно корисні всі ці розвивашки, як ми звикли вважати, та чи варті вони витрачених ресурсів?
Вважається, що ранній розвиток став популярним після виходу книги Масару Ібука «Після трьох уже пізно». У ній автор розповідає про те, що діти до трьох років можуть просто вивчати мови, вчаться писати, рахувати та грати на музичних інструментах. А після цього «вже запізно» й на засвоєння тих же знань і навичок знадобиться більше сил і часу. Розглянемо всі плюси й мінуси такого розвитку.
Перш за все, заняття з маленькими дітьми навчають їх взаємодії з навколишнім світом, розвивають моторику рук, котра, до речі, відповідає за мовлення. Так мозок малюка стає більш пластичним, збільшується кількість нейронних зв’язків, а це — ознака високого інтелекту. Ще кілька плюсів:
Читайте також. Чим зайняти непосидька: вибираємо дитячу секцію або гурток
Деякі діти з задоволенням займаються в ранньому віці, та часто буває й так, що малюкові зовсім не потрібен новий сортер, пазл чи інша модна іграшка. Він уже розкидав всі деталі й проїхався по ним улюбленою машинкою. Через це, звичайно, у мам виникає почуття провини: я все роблю не так, мало з ним займаюся, потрібно більше й старанніше. В результаті:
Як правило, діти, з якими посилено займалися з дитячого віку, приблизно в той же час, що й однолітки, вчаться сідати на горщик, розмовляти, ходити. Читати й рахувати, звичайно, можна навчитися в 3–4 роки — для цього знадобляться зусилля. А ось потім, через пару років, цього навчаться всі діти в школі. І не факт, що ті, хто вміли все це робити в 3, будуть краще вчитися в 7. Тож чи варто поспішати, якщо свого часу дитина все одно всього навчиться?
Щоб остаточно зважити всі «за» і «проти», пропонуємо такий експеримент. Якщо ви прихильниця активного раннього розвитку, спробуйте все те, що ви пропонуєте дитині, на собі: вивчайте мову програмування PHP та італійську, мереживоплетіння, фігурне водіння літака. Для загального розвитку не завадить. І так, ви праві: тварини, форми й кольори — це простіше. Але ж і вам не 7 місяців.
Швидше за все, ви засвоїте якусь частину цієї інформації й через пару місяців благополучно забудете її. Просто тому що вона вам не потрібна. Те ж відбувається і з дітьми: їхня пам’ять, мов губка, вбирає все, що ви їй пропонуєте. А потім, якщо інформація буде неактуальна, все забудеться з таким же успіхом.
Якщо смикати паросток, щоб допомогти йому швидше рости, його можна пошкодити. Так само і з дітьми. Не треба поспішати — спирайтеся на природний потенціал. Якщо дитині цікаві фігури й букви, займайтеся стільки, скільки захоче вона сама. А якщо ні — не примушуйте.
Пропонуючи заняття, які не відповідають віку, ви йдете проти природи й можете пропустити те, що дійсно необхідно зараз. Поки ви вирішуєте логічні завдання та вчите цифри, малюк мало бігає, стрибає, не освоює простір, не досліджує можливості свого тіла.
Пізніше, у 7–9 років, такий ранній розвиток може привести дитину до нейропсихолога, який спробує розвити потрібні області за допомогою вправ. Але звичайно, вони не зрівняються з природним процесом — тим самим, який був упущений через бажання випередити всіх у розвитку.
Читайте також. 5 міфів про батьківство, які давно пора побороти
«Звичайно, як і всі мами, ще будучи вагітною, я багато читала про дітей, їхнє здоров’я та розвиток. Перед самими пологами я вже знала, що через півроку буду водити дитину на розвиваючі заняття, а до чотирьох навчу читати й рахувати.
Вдома ми займалися з сином за картками Домана, як і планувалося, з шести місяців пішли до школи Монтессорі. Зараз йому сім. Він дуже любить читати, багато часу проводить за книгами, а потім приходить до школи й хоче поділитися з однокласниками своїми відкриттями. Та їм не цікаво з ним — вони грають у Бейблейд і бігають всю перерву від дзвоника до дзвоника.
У підсумку: у сина немає друзів, він не вміє гратися, і це, звичайно, відбивається на самооцінці, впевненості в собі, він став замкнутим, знизилася успішність, перестав навіть читати. Зараз ходимо до психолога, щоб адаптуватися до спілкування та ігор з однолітками.
PS. Сьогодні Владик прийшов зі школи та попросив купити йому Бейблейд».
Здорова дитина нормально розвивається сама в безпечному для неї середовищі. Їй не потрібні спеціальні іграшки й заняття за розкладом. Їй потрібні ваша любов, підтримка, свобода вибору. Звичайні повсякденні справи — поставити тарілку на стіл, застебнути ґудзики тощо — це ті ж заняття Монтессорі, тільки в комфортній обстановці поруч з мамою.
Якщо ваша дитина хоче стукати палицею по калюжі — нехай стукає. У цей час вона знайомиться з навколишнім світом, спостерігає, як діє поверхневий натяг води, та… розвивається! А ви тим часом візьміть собі кави, прислухайтеся до співу птахів і скажіть собі: я гарна мама і все роблю правильно.
Ім'я користувача: | |
---|---|
Номер картки лояльності: | |
Бонусів на рахунку: | |
Кешбек-бонусів на рахунку: |
Ребенок должен оставаться ребенок и детство забирать нельзя