Психологи стверджують, що дитина здатна навчитися читати й у 2 роки, але користі від цього мало. Оптимальний вік — 4-5 років, коли сформувався артикуляційний апарат, є навички комунікації та трохи посидючості. Після засвоєння базової абетки, час братися за складніші тексти й надолужувати швидкість і якість читання.
Кожен малюк — індивідуальність, тому однозначної відповіді на запитання немає. У когось це повʼязано із загальним розвитком і швидкістю засвоєння нової інформації. Деякі діти хапають усе на льоту, а іншим слід зупинятися й працювати довше. В інших малюків є труднощі з артикуляцією: складно вимовляти певний звук чи поєднувати звуки в склади й слова.
Памʼятка батькам:
Тож не варто перейматися, якщо швидкість читання помірно повільна. Займаючись у школі, дитина наздожене норму. Не треба її перевтомлювати, додатково навантажуючи, якщо вона встигає за однолітками.
Звісно, вже в першому класі передбачено, що дитина має уявлення про букви й склади. Коли першокласник читає значно більше однолітків, йому стає нудно, втрачається інтерес до навчання. Тому не намагайтеся перевиконати вікову норму.
Якщо у 6 років дитина читає дуже повільно, не може поєднувати букви в слова, слід відвідати логопеда. Причиною сповільненого розвитку бувають хвороби й психофізичні особливості.
Читайте також: «Підбірка книжок, які вчать бути уважними до слабших».
На заняттях тренуйте не тільки швидкість, а й якість. Немає сенсу вчити дитину механічно читати без розуміння тексту. Вибирайте літературу:
Не забувайте похвалити малюка за успіхи! Мотивація — це те, що потрібно кожній дитині. Заведіть «Щоденник читання», де відмічайте прогрес (наліпками, малюнками тощо). При цьому не давайте негативної оцінки. Краще сказати «Ти сьогодні старався, молодець, але нам ще слід попрацювати», а не «Ти прочитав на 10 слів менше ніж учора, тому отримаєш погану оцінку».
Корисна вправа «Сходинки слів». Вона виглядає так:
Поступово, «нарощуючи» слово до речення із вже знайомою лексикою, дитина починає читати швидше, розуміє, як будується фраза й речення.
Ця вправа тренує саме швидкість. Спочатку дитина читає незнайомий текст 1 хвилину. По закінченню часу підкресліть слово, на якому вона зупинилася. Далі читайте цей текст ще 2-3 рази, щоразу виділяючи місце зупинки. Вже знайомий уривок читається швидше, тому є виразний результат.
Порада: стежте за правильністю вимови, наголошуванням, дотриманням пауз на крапці. Це має бути повноцінне читання. Щоразу змінюйте текст, аби дитині було цікаво займатися.
Націлена на розвиток уваги, швидкого читання тексту по діагоналі. Можна працювати зі знайомим текстом (простіше) чи незнайомим (складніше). Попросіть дитину знайти 2-3 певних слова на сторінці чи в уривку. Намагайтеся вказувати прості слова, значення яких знайоме малюку.
Різновид вправи — пошук серед хаотично розташованих слів. Рекомендується для дітей, які читають непогано, але трохи повільно. Також завдання тренує памʼять, увагу. Корисна порада — тренуйтеся не тільки вдома. Можна шукати «сховані» слова на рекламі, вивісках тощо.
Розвиває якість читання, вчить дитину розуміти те, що написано. Це проблема багатьох дошкільнят, які начебто читають швидко, але механічно. Вони не можуть розповісти, про що був текст. Тому після вдумливого прочитання попросіть переказати (своїми словами). Починайте з переказу речення, потім абзацу, далі кількох блоків і потім — усього твору (уривку).
Полегшать задачу опорні слова, запитання за текстом і підказки. Починайте з коротких оповідань, щоб малюк утримував увагу. Якщо ця вправа дається просто, спробуйте змінити методику. Зараз ви читатимете текст, а дитина на слух сприйматиме інформацію. Це тренує аудіальну памʼять, вчить концентруватися.
Також логопеди радять інші вправи для розвитку мовлення й читання. Корисно розучувати скоромовки, читати слова з кінця, намагатися прочитати текст догори дриґом. Якщо дитина «стрибає» з рядка на рядок, тренуйте увагу таблицями Шульте.
Ім'я користувача: | |
---|---|
Номер картки лояльності: | |
Бонусів на рахунку: | |
Кешбек-бонусів на рахунку: |
Прекрасна стаття, дякую!