Як навчити дитину швидко читати: стаємо книжковими «детективами»

Психологи стверджують, що дитина здатна навчитися читати й у 2 роки, але користі від цього мало. Оптимальний вік — 4-5 років, коли сформувався артикуляційний апарат, є навички комунікації та трохи посидючості. Після засвоєння базової абетки, час братися за складніші тексти й надолужувати швидкість і якість читання.

Чому дитина повільно читає?

Кожен малюк — індивідуальність, тому однозначної відповіді на запитання немає. У когось це повʼязано із загальним розвитком і швидкістю засвоєння нової інформації. Деякі діти хапають усе на льоту, а іншим слід зупинятися й працювати довше. В інших малюків є труднощі з артикуляцією: складно вимовляти певний звук чи поєднувати звуки в склади й слова.

Памʼятка батькам:

  1. Дошкільнята в ідеалі мають знати букви, вміти читати склади й короткі слова з 2-3 складів. Швидкість читання — приблизно 10-15 слів за хвилину.
  2. Першокласник за нормативами має читати 20-25 слів за хвилину.
  3. У кінці другого класу кількість збільшується до 50-60 слів.

Тож не варто перейматися, якщо швидкість читання помірно повільна. Займаючись у школі, дитина наздожене норму. Не треба її перевтомлювати, додатково навантажуючи, якщо вона встигає за однолітками.

Звісно, вже в першому класі передбачено, що дитина має уявлення про букви й склади. Коли першокласник читає значно більше однолітків, йому стає нудно, втрачається інтерес до навчання. Тому не намагайтеся перевиконати вікову норму.

Якщо у 6 років дитина читає дуже повільно, не може поєднувати букви в слова, слід відвідати логопеда. Причиною сповільненого розвитку бувають хвороби й психофізичні особливості.

Читайте також: «Підбірка книжок, які вчать бути уважними до слабших».

Прості вправи для домашніх занять

На заняттях тренуйте не тільки швидкість, а й якість. Немає сенсу вчити дитину механічно читати без розуміння тексту. Вибирайте літературу:

  • відповідно до віку, краще інтуїтивно зрозумілу: казки, оповідання, цікаві факти для дошкільнят чи молодших школярів;
  • зі смислом, ту, що можна обговорити, знайти мораль чи вивчити новий факт про довкілля тощо;
  • надруковану на якісному папері великим шрифтом — дрібний погано впливає на зір, його складніше читати.

Не забувайте похвалити малюка за успіхи! Мотивація — це те, що потрібно кожній дитині. Заведіть «Щоденник читання», де відмічайте прогрес (наліпками, малюнками тощо). При цьому не давайте негативної оцінки. Краще сказати «Ти сьогодні старався, молодець, але нам ще слід попрацювати», а не «Ти прочитав на 10 слів менше ніж учора, тому отримаєш погану оцінку».

Для наймолодших

Корисна вправа «Сходинки слів». Вона виглядає так:

  • Кіт
  • Кіт дивиться
  • Кіт дивиться на горнятко
  • Кіт дивиться на горнятко з молоком

Поступово, «нарощуючи» слово до речення із вже знайомою лексикою, дитина починає читати швидше, розуміє, як будується фраза й речення.

Працюємо з текстом

Ця вправа тренує саме швидкість. Спочатку дитина читає незнайомий текст 1 хвилину. По закінченню часу підкресліть слово, на якому вона зупинилася. Далі читайте цей текст ще 2-3 рази, щоразу виділяючи місце зупинки. Вже знайомий уривок читається швидше, тому є виразний результат.

Порада: стежте за правильністю вимови, наголошуванням, дотриманням пауз на крапці. Це має бути повноцінне читання. Щоразу змінюйте текст, аби дитині було цікаво займатися.

Вправа «Детектив»

Націлена на розвиток уваги, швидкого читання тексту по діагоналі. Можна працювати зі знайомим текстом (простіше) чи незнайомим (складніше). Попросіть дитину знайти 2-3 певних слова на сторінці чи в уривку. Намагайтеся вказувати прості слова, значення яких знайоме малюку.

Різновид вправи — пошук серед хаотично розташованих слів. Рекомендується для дітей, які читають непогано, але трохи повільно. Також завдання тренує памʼять, увагу. Корисна порада — тренуйтеся не тільки вдома. Можна шукати «сховані» слова на рекламі, вивісках тощо.

Переказ прочитаного

Розвиває якість читання, вчить дитину розуміти те, що написано. Це проблема багатьох дошкільнят, які начебто читають швидко, але механічно. Вони не можуть розповісти, про що був текст. Тому після вдумливого прочитання попросіть переказати (своїми словами). Починайте з переказу речення, потім абзацу, далі кількох блоків і потім — усього твору (уривку).

Полегшать задачу опорні слова, запитання за текстом і підказки. Починайте з коротких оповідань, щоб малюк утримував увагу. Якщо ця вправа дається просто, спробуйте змінити методику. Зараз ви читатимете текст, а дитина на слух сприйматиме інформацію. Це тренує аудіальну памʼять, вчить концентруватися.

Також логопеди радять інші вправи для розвитку мовлення й читання. Корисно розучувати скоромовки, читати слова з кінця, намагатися прочитати текст догори дриґом. Якщо дитина «стрибає» з рядка на рядок, тренуйте увагу таблицями Шульте.

Коментарі

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

  1. Ївга

    Прекрасна стаття, дякую!

Рекомендовані статті
0-Роль-сім’ї-у-вихованні-дитини
19 Лютого / 2024 Виховання і розвиток
Як вибрати якісне дитяче взуття
4 Листопада / 2023 Діти
VISUAL by EVA