Фантазія — одна з головних умов розвитку цивілізації. Без неї людство так і залишилося б у кам’яному віці. Ця чудова особливість нашої психіки є інтелектуальною функцією мозку і безпосередньо пов’язана з пам’яттю.
Існує два види фантазії — творча і репродуктивна. Перша генерує і запам’ятовує образи та ідеї, а друга творчо працює з тим, що вже було створено раніше. Також вважається, що уява є найважливішим елементом гри та емоційного мислення.
Здатність дитини в майбутньому стати геніальним вигадником — представником класичної творчої професії або будь-яким іншим фахівцем, якому потрібне нестандартне мислення, — залежить від «примхи» природи. Але покладатися тільки на вроджений хист не варто.
Уміння фантазувати не тільки можна, а й треба розвивати. Стимулювати цей процес допомагає читання книг, перегляд фільмів, відвідування художніх виставок, концертів і вистав, малювання, гра на музичних інструментах і виготовлення виробів своїми руками.
Над розвитком фантазії дитини потрібно починати працювати з самого малечку. Спочатку цьому сприяють ігри з першими іграшками, які через розвиток моторики рук впливають на відповідну ділянку мозку. Потім читання малюкові казок, розглядання та обговорення з ним картинок, освоєння перших настільних і рухливих ігор.
Одним з основних методів розвитку уяви вважається ігрова діяльність. Багато батьків ставляться до неї несерйозно, а даремно. Ігри, що розвивають фантазію у дітей, виконують і цілий ряд інших завдань:
Проте фантазія, якщо розглядати її як механізм психічної діяльності, не завжди може позитивно впливати на становлення і розвиток особистості. Якщо випустити деякі моменти, можна виростити запеклого брехуна в побуті й афериста у професійній діяльності.
Дитина починає говорити неправду на етапі активного становлення мови та уяви. Двигуном обману стає підвищення допитливості та заборони від дорослих, які з часом тільки частішають. Обманюючи, дитина намагається обійти заборони. При цьому тільки у 5-6 років відбувається чітке розуміння відмінностей між реальністю і вимислом.
Для дошкільнят і молодших школярів «нормальними» вважаються такі види брехні:
Ще 2 різновиди дитячої брехні — егоїстична, що включає в себе елементи маніпуляцій, і патологічна — розглядаються дорослими як негативні. Якщо дитина старше 7 років постійно бреше, краще звернутися за допомогою до дитячого психолога.
Починаючи з 4 років, дитина потребує того, щоб батьки допомогли їй у розвитку уяви. Пропонуємо кілька класичних варіантів.
Асоціативне мислення чудово підстьобує роботу фантазії:
Тут розвивається не тільки вміння вигадувати, а й здатність втілювати придумані образи та ідеї в слова:
Тут можна грати в такий спосіб:
Тут усе просто — доньки-матері, лікарня, цирк, ферма, космічний гараж, школа, магазин. Допоможіть із необхідним інвентарем і одягом і сміливо приєднуйтеся до гри в якості молодшого партнера.
Серед рухливих ігор рекомендується дитячий варіант добре знайомого «Крокодила». Покладіть в коробку багато карток із зображеннями тварин, людей або предметів. Нехай малюк витягує лотерею і показує, як зможе: зайчик — стрибає, футболіст — штовхає м’яч, скрипаль — грає на скрипці.
Один із дієвих способів розвитку фантазії — це складання ранкової зарядки. Нехай дитина робить якомога більше вправ, у тому числі і зі скакалкою, м’ячем, гімнастичним обручем або палицею.
Ще одна чудова гра полягає в тому, що ви озвучуєте загадку, а малюк повинен її розгадати, відповівши не словами, а рухами, як у «Крокодилі».
Ейнштейн вважав: фантазія важливіша за знання, тому що вона безмежна. Уявляйте, придумуйте, творіть самі і вчіть цього малюка, збагачуючи життя щастям творення.
Ім'я користувача: | |
---|---|
Номер картки лояльності: | |
Бонусів на рахунку: | |
Кешбек-бонусів на рахунку: |
Коментарі покищо відсутні